Romania Project |Proiect pentru România

More Information

Mai Multe Informaţii

ADMISSIONS ADMITERE
CO-CURRICULAR EXTRACURRICULARE
SUMMER ACADEMY SUMMER ACADEMY

MTIS played an active and vital role in supporting the Teaching and Learning from an International Perspective project and thereby promoting the IB's international philosophy, values, standards and practices beyond its immediate learning community to the wider national system of schools in Romania.  

Drawing on contemporary educational research

During 2010 and 2011, Mark Twain International School collaborated with the International Baccalaureate on a project funded by the Arcelor Mittal Foundation, entitled Project for Romania: Teaching and Learning from an International Perspective (TLIP). The project targeted the teachers and leadership of three state high schools in Galați.

The International Baccalaureate, a Swiss foundation with charitable status, offers three high-quality and challenging educational programmes for a worldwide community of schools with the aim of creating a better, more peaceful world. The project's aim was to improve the professional development for teachers in Romanian high schools through an investigation of the internationally-minded, learner-centred pedagogy of the International Baccalaureate. 

The TLIP course was designed to introduce and explain the essential elements and methods that are fundamental to the International Baccalaureate approach, recognized around the world for quality, high standards and pedagogical leadership. The intellectual material for the course was designed by a specialist team from the IB, international consultants and a team from the Mark Twain International School of Bucharest, drawing on contemporary educational research and current IB pedagogy and methodology.  

MTIS played an active and vital role in supporting the Teaching and Learning from an International Perspective project and thereby promoting the IB's international philosophy, values, standards and practices beyond its immediate learning community to the wider national system of schools in Romania.

Read the participants' impressions:

MTIS a jucat un rol activ și vital la sprijinirea proiectului Predarea și învățarea din perspectivă internațională, promovând filosofia internațională, valorile, standardele și practicile IB în afara imediatei comunități a școlii la nivelul sistemului național de învățământ din Romania.   

Apelând la cele mai recente cercetări în domeniul educației 

În 2010 și 2011, Mark Twain International School a colaborat cu International Baccalaureate la un proiect finanțat de Arcelor Mittal Foundation, numit Proiect pentru Romania: Predarea și învățarea din perspectivă internațională (TLIP). Proiectul s-a desfășurat în liceele gălățene Alexandru Ioan Cuza, Emil Racoviță și Aurel Vlaicu, cu implicarea profesorilor și conducerii acestora. 

Organizația International Baccalaureate, o fundație elvețiană non-profit, oferă trei programe educaționale provocatoare și de înaltă calitate pentru o comunitate globală de școli cu scopul de a crea o lume mai bună și mai pașnică. Scopul proiectului a fost de a îmbunătăți dezvoltarea profesională a profesorilor din liceele românești printr-o investigație a pedagogiei centrate pe elev și de orientare internațională, concepte promovate de International Baccalaureate. 

Cursul TLIP a fost proiectat să introducă și să explice elementele esențiale și metodele fundamentale pentru abordarea educației de tip International Baccalaureate, recunoscută internațional pentru calitate, standarde înalte și conducere pedagogică. Suportul intelectual de curs a fost conceput de o echipă de specialiști formată din consultanți internaționali IB și din profesori-formatori de la Mark Twain International School, apelând la cele mai recente cercetări în domeniul educației și la pedagogia și metodologia curentă a IB. 

MTIS a jucat un rol activ și vital la sprijinirea proiectului Predarea și învățarea din perspectivă internațională, promovând filosofia internațională, valorile, standardele și practicile IB în afara imediatei comunități a școlii la nivelul sistemului național de învățământ din Romania.  

Testimoniale de la profesorii participanți: 

An Experience to remember

Close to the International Airport in Bucharest, you pass Mark Twain International School, located as if it were more than ready to help its students fly off and show the whole world how wonderfully bright they are. And they are really amazing, from their seven year olds, who speak English fluently and accurately, to the high school students, sitting reverentially at their desks, engrossed in reading the worksheets meant to help them prepare for writing their DP Extended Essay.

What is incredible about this school and what makes it unique in Romania, and it is unique not only because of the completely different system of teaching and learning, but because of being so devoted to their aims, therefore, what makes it so special is neither its lovely campus, nor its brilliant students, but its wonderful people, highly professional, committed and very friendly, which can be sensed in the relationship they have with their students.

Another striking difference lies in its paradoxical simplicity and by this I mean the fact that their classrooms are very personal, you can notice the contribution of all students in the works hanging or stuck on the walls, from the tiny diaries of the 1 st Grade Dreamers to the huge posters showing the Sorrows of Youth of the 11th graders who were obviously more than familiar with great literary works such as Of Mice and Men, A Portrait of the Artist as a Young Man, or Anna Karenina and Madame Bovary.

Sophie’s birthday party in the kindergarten, surrounded by all those happy faces, mesmerized by the actors who staged a play from which the students were supposed to learn that they shouldn’t be afraid of spiders, because they are a part of the world we live in and all they really do is to remain in a corner and work on their web, being completely harmless to people. This made me think of how deep the message was and to connect this approach to the neuro-linguistic programming, meant to help them overcome their possible phobias.

To conclude, as I do not want to sound flattering, I must say I admit that no one and nothing is perfect, but whatever it is, if there is anything like that, it must be insignificant, compared to the amount of work, commitment and joy these people and students show while sharing knowledge and concepts, so useful and so important for their further development. I find myself feeling happy for having had the chance to take part in this programme, visiting such a place and meeting such wonderful people, but unfortunate at the same time, for not being able to work exactly in the same way with my students yet.  At least, I will certainly try to use some of the new things I have learnt from the project and from MTIS, and which have already been extremely useful in my activity throughout this year.

Maria Dobrinoiu -
English Language & LiteratureTeacher, Emil Racovita High School, Galati, Romania

21st century learning

Dear Mrs. Sava,

After having experienced the visit at Mark Twain International School of Bucharest, I now have a full impression about a well-organised educational system put into practice.

As an English teacher, I was interested in observing students' ease in using English as a tool of communication that they handle remarkably well from kindergarten up to high school (from the PYP, through MYP, up to the DP). It was impressive to see how tiny 5 year olds mastered complex lexical and grammar structures related to the main IB concepts, skills and attitudes. Words such as: "improvement", "reflection", "risk-takers" were used naturally and fluently by 1st graders in lessons about environmental concern, healthy lifestyle, wild habitats, not to mention their teachers who were kind-hearted and preoccupied to assist their students to learn in an appropiate environment, achieve all the given tasks in due time and follow the unit plans whose contents  referred to real world contexts and focused on students' personal abilities and talents.

Another aspect worth mentioning is the team spirit that was sensed among all the faculty members and the principals who collaborate closely to the benefit of the students. The teachers' hard work was visible during the classes I attended, as students proved to be used to sustaining their ideas with reasoning, to being good listeners, to respecting each other's opinions, to working in groups and to acting as critical thinkers who were able to reflect on a given topic. I noticed all these aspects during an 8th Grade English class, an 11th Grade DP1 Romanian class, as well as during 12th Grade DP 2 Environmental Studies. Moreover, the habit of exibiting students' drawings, sketches, drafts, tables and grids or posters on the walls of the classrooms and on the corridors is really important as they can review the main ideas and concepts they learn throughout an entire unit. I was told that all these materials were changed at the end of a unit and replaced with new ones.

To conclude, I consider that the inner rules and philosophy applied by Mark Twain International School are a way of being and living for both teachers and students, who are given the opportunities of practising meaningful concepts that count for 21st century requirements in terms of communication, collaboration, organisation and reflection.

I am looking forward to hearing from you soon and I want to send you my best regards and warm thanks for this useful experience of allowing us to observe your school practices during the project.

Yours respectfully,

Mihaela Sandu -  English Language & LiteratureTeacher, Emil Racovita High School, Galati, Romania

The IB Spirit at MTIS

Dear MTIS IB Co-ordinators, Dear MTIS Team,

Warm greetings! Allow me to convey this feedback as a half-formal and half-informal letter addressed to all of you.

The visit to your school during the TLIP project was a confirmation of my expectations, formulated for the first time in June 2010, and likely to be satisfied only when or if my personal dreams came true: finding an interested investor who would help fund an IB school in my city, where I could work as part of a team of the calibre of the MTIS team, and where my 13-year-old daughter could be a student.

During the October 2010 workshop, by lunch time on Day 1, I was already telling Melania, one of our facilitators, that all I wanted was to become an IB teacher. The three days spent visiting MTIS were also so overwhelming that I would need more time to process all the information and emotion. The activity I witnessed was so well organized, the process of education, so bright and easy-going, that teaching and learning seemed to occur naturally and holistically, without any coercion, centered on the students’ needs, competences and attitudes.

Isn’t this what we ultimately want for our children – the development of flexible skills and responsible attitudes in a changing world? I appreciate the IB investment in human and material resources, since they felicitously complement each other. Beyond that, however, there is an IB spirit, a cultural, educational and formative force of this programme that truly supports a culture of critical thinking and flexible action, adapted to our current milieu. WHAT IT IS, WHY IT MATTERS AND HOW TO GET IT.

With the hope that I was able to express my thoughts with coherence, lucidity and passion, let me close this (pseudo) assessment report,

Yours sincerely,

Mirela Rapotan - School Leaders’ Project Section, Deputy Director, Aurel Vlaicu College of Galati, Romania

o călătorie memorabilă

În apropierea aeroportului Otopeni din Bucureşti, treci pe lângă Mark Twain International School, aşezată aici ca şi cum ar fi gata să-şi ajute elevii să zboare şi să arate întregii lumi cât sunt de stăluciţi. Sunt într-adevăr uimitori, de la cei de şapte ani, care vorbesc fluent şi correct limba engleză, la elevii de liceu, aşezaţi reverenţios în bănci şi cufundaţi în lectura materialelor care îi ajută să se pregătească pentru redactarea Eseului extins DP.

Uluitor la această şcoală şi ceea ce o face unică în România, dincolo de sistemul diferit de predare-învăţare, este viziunea consecvent pusă în aplicare. Nu uşi aurite sau elevi de geniu sunt aspectele care o fac atât de specială, ci oamenii ei minunaţi, de un înalt profesionalism, dedicaţi şi prietenoşi, calităţi ce pot fi sesizate din relaţia pe care o au cu elevii lor.

O altă diferenţă izbitoare este simplitatea ei paradoxală. Mă gândesc la clasele personalizate, unde contribuţiile elevilor sunt expuse pe toţi pereţii, de la micuţele jurnale ale bobocilor din Clasa I Dreamers (Visătorii) la afişele de mari dimensiuni, demonstrând Suferinţele tinerilor, ale clasei a XI-a, care în mod evident erau familiarizaţi cu literatura mare precum Oameni şi şoareci, Portretul artistului la tinereţe, Anna Karenina sau Madame Bovary.

Aniversarea zilei de naştere a Sophiei la grădiniţă, înconjurată de feţe fericite şi absorbite de actorii care au pus în scenă o piesă despre inofensivii păianjeni, care fac parte din lumea în care trăim și care nu fac decât să stea într-un colţ şi să-şi ţeasă pânza, fără a face niciun rău oamenilor, m-a făcut să reflectez la mesajul profund al piesei şi la programarea neuro-lingvistică, cu scopul de a-i ajuta pe cei mici să-şi depăşească posibilele fobii.

În încheiere, pentru ca vorbele de laudă să nu pară exagerate, trebuie să spun că admit că nimeni şi nimic nu este perfect. Totuşi, imprefecţiunile, dacă există, sunt nesemnificative faţă de efortul, implicarea şi bucuria profesorilor şi a elevilor de a-şi împărtăşi concepte şi cunoştinte, atât de necesare pentru dezvoltarea lor ulterioară. Sunt fericită că am avut şansa de a participa la acest program de dezvoltare profesională, de a vizita această şcoală şi de a întâlni oameni minunaţi, dar sunt nemulţumită totodată că nu pot lucra exact în acelaşi fel cu proprii mei elevi. Încerc însă, cel puţin, să aplic unele din lucrurile pe care le-am învăţat şi care mi-au fost extrem de folositoare în întreaga mea activitate de-a lungul anului.

Maria Dobrinoiu -  Profesor de limba și literatura engleză,  Liceul Emil Racoviţă, Galaţi, România

Învățarea în secolul XXI

Stimată d-nă Sava,

După vizita la Mark Twain International School, mi-am format o impresie completă despre un sistem de educaţie bine organizat care este pus în practică. 

Ca profesor de limba engleză, m-a interest să observ fluenţa vorbitorilor de engleză din şcoala dvs., de la grădiniță până la anii terminali de liceu (în continuumul PYP-MYP-DP). A fost impresionant să observ copii de 5 ani care stăpânesc structuri lexicale şi gramaticale complexe legate de principalele concepte, deprinderi şi atitudini promovate de IB. Termeni precum îmbunătăţire, reflecţie, iniţiativă sunt folosiţi în mod firesc şi curent de elevii de clasa întâi în lecţiile despre probleme de mediu, stiluri de viaţă sănătoase, habitate sălbatice, ca să nu mai amintesc de profesorii lor, atenţi şi preocupaţi să le creeze elevilor mediul de învăţare potrivit pentru ca aceştia să-şi poată duce la bun sfârşit activităţile propuse şi să urmărească planul de unitate al cărui conţinut se referă la contexte reale şi pune pe primul plan abilităţile şi talentele elevilor. 

 

Un alt aspect demn de menţionat este spiritul de echipă care s-a făcut simţit printre toţi profesorii şi administraţia MTIS, care colaborează strâns în interesul elevilor. Efortul susţinut al profesorilor a fost vizibil în cadrul orelor la care am asistat, iar elevii păreau obişnuiţi cu a-şi susţine propriile puncte de vedere cu argumente, a lucra în grupuri, a asculta cu atenţie părerile celuilalt, a le respecta şi a gândi critic, dovedind capacitatea de a reflecta la diverse teme. Am observat toate aceste aspecte la ora de engleză de la clasa a VIII-a, la ora de română la clasa a XII-a DP2 şi la ora de Ecosisteme & mediu la clasa a XI-a DP1.

În plus, practica de a expune contribuţiile elevilor constând în grafice, desene, scheme, tabele, schiţe sau afișe pe pereţii claselor şi pe coridoare este extrem de importantă deaorece le permite elevilor o recapitulare continuă a ideilor principale şi a conceptelor din domeniile studiate de-a lungul unei unităţi. Am fost informată că aceste materiale se acumulează pe parcusrul unei unităţi şi sunt schimbate la sfârşitul unei unităţi, când ciclul reîncepe.

În încheiere, consider că filosofia și regulile interne puse în aplicare de MTIS sunt un mod de a fi şi de a trăi pentru elevii şi profesorii şcolii, care au prilejul de a practica concepte utile pentru secolul 21 precum colaborarea, organizarea şi reflecţia.

Cu dorinţa de a primi în continuare veşti de la dvs, vă mulţumesc pentru această experienţă folositoare de a asista la desfăşurarea activităţii în şcoala pe care o conduceţi.

Cu stimă,

Mihaela Sandu - Profesor de limba și literatura engleză, Liceul Emil Racoviţă, Galaţi, România

spiritul ib la mtis

Dragi Coordonatori IB de la MTIS, Draga Echipă MTIS,

Vă salut cu mare drag! Îngăduiți-mi să concep acest feedback ca pe un soi de scrisoare - jumătate formală, jumătate informală - adresată vouă tuturor!

Această vizită nu a fost decât o confirmare a așteptărilor mele care s-au deschis în iunie trecut și nu se vor închide probabil decât atunci când visul meu personal se va împlini: acela de a gasi în orașul meu un investitor interesat să pună pe picioare o școală IB în care eu să funcționez în cadrul unei echipe de talia celei ale voastre, ale MTIS, și în care să o aduc pe fiica mea de 13 ani să învețe.

În cadrul seminarului din octombrie îi mărturiseam Melaniei, una dintre formatoarele noastre, deja pe la ora prânzului în prima zi de curs, că nu-mi doresc decât să devin un profesor IB. Apoi cele 3 zile de vizită instituțională la MTIS au fost atât de copleșitoare încât îmi trebuie înca ceva timp să procesez informația și emoția: toată activitatea este atât de bine organizată, procesul - atât de luminos și relaxant încât actul educațional nu are nimic impus, coercitiv, totul (de)curge firesc și integrat, centrat pe fomarea de competențe utile societății, pe nevoile formabililor și pe abilitarea de atitudini responsabile.

În definitiv, nu asta ne dorim pentru copiii noștri? Apreciez investitia IB în resursa umană, dar și în cea materială, una se completează în mod fericit cu cealaltă. Dar, dincolo de toate acestea este – cum sa-l numesc?- spiritul IB - adică forța culturală/educativă/ formativă a acestui program care susține într-adevar o cultură a gândirii critice și a acțiunilor adaptate mediului in care traim. CE ESTE, DE CE CONTEAZĂ și CUM SĂ-L ÎNȚELEGEM.

În speranța că am reușit să redau ceva coerent, lucid și expresiv, închei acest (pseudo) raport de evaluare si semnez,

Mirela Rapotan - Secțiunea School Leaders a proiectului, Director adjunct, Colegiul Tehnic “Aurel Vlaicu”, Galați, România